De Botlekbrug bestaat uit 2 hefdelen en 2 aanbruggen. De overspanning van de hefdelen is dusdanig lang dat het langzaam verkeer in de huidige situatie er te lang over doet om zich van de ene kant van de brug naar de andere kant van de brug te verplaatsen. Dit kan worden verminderd door de slagboominstallaties aan beide zijden van de brug dichter naar elkaar toe te brengen. Om dit te realiseren dienen de nodige, hieronder beschreven, aanpassingen in de wegindeling voor langzaam verkeer plaats te vinden. Daarnaast is besloten om op de aanbruggen nabij de hefbruggen het langzaam verkeer volledig van elkaar te scheiden.
Het doel van de werkzaamheden is het aanpassen van de breedtes van het voetpad en fietspad op de zogenoemde longspans. Deze aanpassingen worden uitgevoerd volgens de huidige voorschriften met als doel het dichter tegen de bewegende brugdelen (de val) aanbrengen van de slagbomen, waardoor in een kortere tijd de brug kan worden gepasseerd. Mede hierdoor wordt het veilige bedienproces van het openen en sluiten van de brug verbeterd.
Het gehele werk is opgedeeld in 12 fasen aan Oost- en Westzijde. De werkzaamheden vinden daarom op beide zijden van de Botlekbrug plaats. Deze zijn nagenoeg hetzelfde voor de Oost- als Westzijde.
Om deze aanpassingen mogelijk te maken moeten er onder andere de volgende werkzaamheden worden uitgevoerd:
De werkzaamheden zijn op het moment van schrijven in fase 5 van 12 beland. Eind 2024 oplevering.