Botlekbrug aanpassing Langzaam Verkeer Verbinding (LVV)

Aanleiding

De Botlekbrug bestaat uit 2 hefdelen en 2 aanbruggen. De overspanning van de hefdelen is dusdanig lang dat het langzaam verkeer in de huidige situatie er te lang over doet om zich van de ene kant van de brug naar de andere kant van de brug te verplaatsen. Dit kan worden verminderd door de slagboominstallaties aan beide zijden van de brug dichter naar elkaar toe te brengen. Om dit te realiseren dienen de nodige, hieronder beschreven, aanpassingen in de wegindeling voor langzaam verkeer plaats te vinden. Daarnaast is besloten om op de aanbruggen nabij de hefbruggen het langzaam verkeer volledig van elkaar te scheiden.

Scope

Het doel van de werkzaamheden is het aanpassen van de breedtes van het voetpad en fietspad op de zogenoemde longspans. Deze aanpassingen worden uitgevoerd volgens de huidige voorschriften met als doel het dichter tegen de bewegende brugdelen (de val) aanbrengen van de slagbomen, waardoor in een kortere tijd de brug kan worden gepasseerd. Mede hierdoor wordt het veilige bedienproces van het openen en sluiten van de brug verbeterd.

Het gehele werk is opgedeeld in 12 fasen aan Oost- en Westzijde. De werkzaamheden vinden daarom op beide zijden van de Botlekbrug plaats. Deze zijn nagenoeg hetzelfde voor de Oost- als Westzijde.

Om deze aanpassingen mogelijk te maken moeten er onder andere de volgende werkzaamheden worden uitgevoerd:

  • Boren van sparingen/ maken van nieuwe doorvoeren;
  • Plaatsen van werktenten voorzien van OSb platen, ca. 100 m1 per zijde;
  • Maken van nieuwe opstortingen voor slagboominstallaties en hekwerken;
  • Het saneren van het voetpad van de brug door middel van Hydro demolition stralen (met behulp van ultra hoge waterdruk wordt het beton gesloopt maar blijft de wapening intact);
  • Aanbrengen van nieuwe wapening en stekken;
  • Storten van nieuwe beton op het fietspad en op het voetpad.

De werkzaamheden zijn op het moment van schrijven in fase 5 van 12 beland. Eind 2024 oplevering.

Meer weten over dit project?

Marco de Ruiter

Manager Betontechniek


0627458757

Herstel lateien Oranjekade Helmond

In het Oranjekade-project in Helmond werkt SMT Betontechniek in opdracht van BanBouw aan een bijzondere restauratie. Het doel? De oude lateien, gelegen in de monumentale voorgevel van het historisch pand, te herstellen. Deze lateien zijn cruciaal voor het plaatsen van nieuwe kozijnen en gevelbeglazing, daarnaast zorgen ze voor het authentieke karakter van het gebouw.

De uitdaging ligt in het feit dat alleen de voorgevel van het pand bewaard is gebleven, terwijl alles erachter volledig is vernieuwd. In het vernieuwde pand komen ruime woongelegenheden en het is van groot belang dat de lateien in perfecte staat worden hersteld. SMT Betontechniek neemt de verantwoordelijkheid op zich en voert handmatige betonreparaties uit volgens de BRL3201-norm. Dit garandeert niet alleen duurzame restauratie, maar ook de veiligheid en stabiliteit van de lateien voor de komende jaren.

Het project maakt deel uit van een groter geheel, namelijk het Oranjekade-project. Dit omvat in totaal 15 woonunits, bestaande uit ongeveer 265 verschillende woongelegenheden, waaronder appartementen, studio’s en penthouses. De combinatie van vakmanschap, toewijding en respect voor het historische erfgoed maken dit restauratieproject tot een waardevolle toevoeging aan de Oranjekade.

Meer weten over dit project?

Oranjekade Helmond

Langs de Zuid-Willemsvaart in Helmond is het een drukte van jewelste. Het project om 269 woningen te realiseren is in volle gang.

BanBouw is druk bezig met het bouwen van nieuwbouw en deels het ombouwen van oude heren- en pakhuizen tot moderne stadswoningen, studio’s en penthouses. SMT Betontechniek is gevraagd om betonreparatiewerkzaamheden uit te voeren op het project.

De herstelwerkzaamheden van SMT Betontechniek zijn vooral gericht op de hijskommen van de prefab betonplaten en trappen. De diepere gaten worden eerst gevuld met een cementgebonden gietmortel en na uitharding worden de hijsvoorzieningen van de betonplaten op twee manieren afgewerkt. De eerste methode is het inlijmen van speciaal vervaardigde tegels met een reliëf identiek aan de rest van de balkonplaat. De tweede methode is het handmatig afwerken van de eindlaag met gebruik van een contourmal.

Naast de hijskommen worden ook diverse betonschades en ondersabelingen hersteld volgens de BRL 3201 CUR 118. Dit gebeurd op aanwijzing van de uitvoerders ter plaatse. De werkzaamheden lopen verspreid over meerdere fases en gaan de komende weken nog door.

 

Oranjekade Helmond - SMT Betontechniek

Meer weten over dit project?

Heinz Golsteijn

Senior Uitvoerder


0651302193